Selecteer een pagina

De waardeketen van de mode-industrie heeft vele spelers zoals de katoenboer, spinner, verver, fabrikant, modemerk, retailer en consument. Grote spelers en kleine spelers, wijdverspreid en gefragmenteerd. Lokaal en mondiaal, georganiseerd of niet. Dus ja, wie moet het voortouw nemen om de transitie naar een duurzame mode-industrie op weg te helpen? Op wie wachten we nog?

Op de grote modebedrijven die het voortouw nemen en de markt opleggen wat zij verstaan onder duurzaamheid? Zij hebben invloed, zijn dominant in de sector en als zij kiezen voor duurzame fashion heeft dat veel impact en kan het snel gaan. Maar er schuilt ook een maar… in.  Zij kiezen hun eigen richting en tempo wat past bij hun businessmodel. Op die manier beschermen zij hun eigen belangen. Dat is begrijpelijk maar misschien niet altijd de meest optimale richting.

Op start-ups die een nieuwe succesvolle weg laten zien richting duurzaamheid? Zij zijn vaak innovatief en onderzoeken een nieuwe werkwijze. Maar zij hebben een afzetmarkt nodig om op te kunnen schalen en concurrerend te worden met de huidige spelers. Als zij kunnen laten zien dat het werkt neemt de markt het over en wordt het ‘het nieuwe normaal’.

Op de kleine modebedrijven in de keten? Zij kunnen een belangrijke rol spelen omdat zij flexibeler zijn, meer overzicht hebben, kortere lijnen met hun ketenpartners en directer in gesprek kunnen gaan. Natuurlijk is hun invloed kleiner maar veel kleine acties kunnen een grotere beweging op gang brengen.

Op de consument die vraagt om duurzame fashion? Echter de consument weet vaak niet wat er speelt en heeft geen inzicht in het productieproces. Zij zien alleen de voorkant van de fashion, niet de achterkant. De consument die WEL op zoek is naar duurzame fashion kan het niet vinden en wordt niet goed bediend.

Op de overheid die het maar moet oplossen met wetgeving en regels? Welke regels moeten er ingesteld worden, wat gaat werken en wat niet. Moet je goed gedrag belonen of slecht gedrag afstraffen? Het gaat niet alleen om onze overheid, ook mondiaal moet er nog veel gebeuren.

En zo kunnen we in kringetjes blijven ronddraaien en op elkaar blijven wachten. Maar als we niets doen loopt het systeem vast. Dus wachten heeft geen zin. Wat als we allemaal aan de slag gaan met duurzame fashion? Als Iedere speler in de mode-industrie zijn eigen verantwoordelijkheid neemt? Klein of groot, lokaal of internationaal, het maakt niet uit. Iedereen heeft zijn eigen taak.

Dan kan het veranderingsproces goed op gang komen en kan het snel gaan. Grote veranderingen zijn immers vaak klein begonnen. Welke keuze maak jij als modebedrijf? Wordt je toeschouwer en wacht je af of neem je je verantwoordelijkheid in dit enerverende proces en werk je mee aan een duurzamere mode-industrie.