Gaat door circulaire fashion de focus verschuiven van prijs en volume naar kwaliteit?
Volgende week is het de week van de circulaire economie. Circulaire fashion is een belangrijke richting om een duurzamer mode systeem te ontwikkelen. In het circulaire concept staat het hergebruik van grondstoffen en producten centraal en wordt afval en negatieve...
Hoe zou verbinding de mode industrie kunnen helpen om duurzamer te worden?
Afgelopen jaar ging voor mij steeds over verbinding: met mijn collega’s, mijn werk, mijn geliefden, de natuur en zelfs met spullen. Soms was het er juist wel waar het voorheen minder was, soms was het juist minder door de omstandigheden. Zoals iedereen heb ik het...
Een mode-industrie waar we trots op zijn. Een illusie?
Nu de gevolgen van de coronacrisis de mode-industrie op vele lagen uitdaagt is het hoopvol om te zien dat er initiatieven naar voren komen die de modecyclus, waar we decennia aan vast hebben gehouden, gaat veranderen. Voorraden worden doorgeschoven naar volgend jaar,...
Duurzaam inkopen van Mode & Textiel: Samenwerken, het nieuwe toverwoord.
Het nieuwe toverwoord is samenwerken. Doen we dat niet dan? Ik bezoek toch mijn fabrikant en samen bespreken we de orders, de prijzen en meer… Dat is toch samenwerken? Ja, dat is het ook. Maar hoe verandert de samenwerking met je fabrikant als je aan de slag gaat met...
Een goed begin is het halve werk
Steeds meer modebedrijven willen aan de slag met duurzame fashion en verantwoord ondernemen, maar vragen zich af hoe te beginnen. Als eenmaal de keuze voor duurzame fashion is gemaakt willen bedrijven vaak zo snel mogelijk starten met concrete acties. Hierdoor is de...
Verantwoord ondernemen en duurzaamheid : Een complex onderwerp?
Een van de obstakels die ik bij bedrijven tegenkom als ze met duurzaamheid en verantwoord ondernemen aan de slag willen is dat ze denken dat het heel complex is. En daar hebben ze in zekere zin gelijk in. Duurzaamheid en verantwoord ondernemen raakt vele vlakken aan...
Vragen om de juiste certificaten is pas het begin van duurzaam inkopen.
In mijn gesprekken met modebedrijven hoor ik vaak onzekerheid over informatie die verkregen wordt van fabrikanten over de problemen en oplossingen in de productieketen. Wat is nu wel waar en wat niet? Om als modebedrijf alles in de productieketen te checken is lastig,...
Duurzaam inkopen van fashion: Cultuurverschillen
Wat valt je op als je naar verre landen reist? > De overweldigende drukte > de geuren die je tegemoetkomen > de mensen die er anders uitzien? Tekenen dat je in een compleet ander land bent. De mensen hebben andere gebruiken en denken anders dan jij, de...
Duurzame fashion: Op wie wacht JIJ nog als modebedrijf?
De waardeketen van de mode-industrie heeft vele spelers zoals de katoenboer, spinner, verver, fabrikant, modemerk, retailer en consument. Grote spelers en kleine spelers, wijdverspreid en gefragmenteerd. Lokaal en mondiaal, georganiseerd of niet. Dus ja, wie moet het...